onsdag 28 november 2012

START!

Efter att ha jobbat med den retoriska arbetsprocessen utifrån argumentation i tal är det nu dags för ett mer ingående arbete kring skrivna texter och deras uppbyggnad, där ni både kommer att få analysera & producera egna texter. Det handlar om att öva, öva och öva och för att nå ännu längre tänker jag mig här att ni kan dela med er av varandras alster & tankar! Målen i kursen Svenska C som ni jobbar mot är följande:



Eleven skall

ha fördjupat sina kunskaper om språket som redskap för kommunikation, tänkande, inlärning och problemlösning
ha fördjupat sina kunskaper om texter och textuppbyggnad
kunna variera sitt språk med hänsyn till syfte och mottagare
kunna på egen hand läsa och analysera texter, speciellt sådana som har anknytning till elevens studieinriktning
kunna kritiskt granska och värdera argumentation och budskap i olika medier.

Kriterier för betyget Godkänd
Eleven följer i sitt skrivande med viss hjälp skriftspråkets normer (...).
Eleven resonerar om texters och andra mediers innehåll, form och budskap.
Eleven redogör för olika aspekter av språket som kommunikationsmedel och analyserar och modifierar sitt språk efter den aktuella situationen.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven anpassar sig i (..) skrift till det offentliga språkets normer.
Eleven analyserar olika språkliga sammanhang och visar förståelse för de många variationer av språket eleven möter i samhället.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven visar vid analys av (..) skrivet språk hur språket speglar samhälleliga, kulturella och individuella skillnader. 
Eleven granskar och värderar kommunikation av olika slag utifrån teoretiska kunskaper inom området, drar egna slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i både tal och skrift.
Eleven prövar olika uttrycksmedel och vägar för att framföra budskap, granskar och drar slutsatser om effekter på mottagaren samt bearbetar och experimenterar för att uppnå avsedd verkan.



Jag hoppas på en givande del av kursen!
/Åsa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar